ایران، جهانی در یک مرز، سرزمینی با هزاران سال پیشینه­ های ارزشمند زیستی، با تمدن و فرهنگی غنی و با آثار فراوان تاریخی ثبت شده و بسیار اثر ثبت نشده، موزه ایست پویا و گران سنگ و گنجینه ایست والا و البته این پیشینه را طبیعتی رقم زده است که بی بدیل است و شگفت انگیز.

فلات ایران که بخش عمده ­ای از ایران، افغانستان و پاکستان را در بر می­ گیرد در گستره تحولات کره زمین سرگذشت ویژه ای داشته است. پس از فروپاشی ابرقاره گندوانا (شامل قاره های آفریقا، آمریکای جنوبی، استرالیا، قطب جنوب، هند، هندو چین و ایران) که حدود 300 میلیون سال پیش رخ داد، فلات ایران نیز مانند سایر قاره ها از گندوانا جدا شد.این مهاجرت عظیم، فلات ایران از شمال آفریقا به جنوب آسیا، تحولات و تغییرات فراوانی را در پی داشته است. هرچند دانش ما در مورد سرزمین مان بسیار محدود است ولی بی تردید فلات ایران یکی از جذاب ترین، پیچیده ترین و پرماجراترین پدیده های زمین شناسی از قبیل شکستگی ،کوه زایی و آتشفشان های متعدد را تجربه نموده است.
با اتصال به آسیا، فلات ایران به آب و هوا و شرایط زیستی نوینی وارد شد. در شرایط جدید بسیاری از گونه های زیستی قدیم که تاب مقاومت نداشتند به تدریج ازبین رفتند و سرزمین مستعد ایران مامن گونه های گیاهی و جانوری همسایگان جدید که تورانی و اروپایی بودند قرار گرفت.
بسیاری از گیاهان و جانوران تورانی از پهنه وسیع شمال شرق به فلات ایران وارد شدند و تا سراسر جنوب پیش رفتند از باریکه شمال غرب نیز تعدادی از گیاهان و جانوران اروپایی به فلات ایران وارد شدند و بخش هایی از فلات ایران را که مناسب زیست خود یافتند، اشغال کردند و این به آن معنی است که کشور عزیز ما ایران کانون با ارزش و متنوعی است برای علاقه مندان به طبیعت.

مسلما باشناخت هر چه بیشتر این طبیعت زیبا و کم نظیر می توانیم دست در دست یکدیگر گام هایی موثر در جهت حفظ آنچه که هنوز باقی مانده است برداریم. بی شک آموزش و فرهنگ سازی، از اهمیت فراوانی برخوردار است، ما با آگاهي و شناخت از طبيعت مي توانيم رفتار مسئولانه ای نسبت به آن داشته باشیم. طبیعت انسان به گونه ای است که تا زمانیکه نسبت به موضوعی بیگانه است، چندان علاقه ای به آن نشان نمی دهد ولی هنگامیکه از آن موضوع شناخت پیدا می کند، می خواهد بیش تر در آن مورد بداند و هر چه می گذرد به آن موضوع بیشتر علاقه مند می شود.

 سرفصل تعدادی از دروس ارائه شده در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست (از جمله زمین شناسی، شناسائی گیاهان مرتعی، پرنده شناسی، درخت شناسی، شناخت اکوسیستم های بیابانی، فنون مدیریت حیات وحش، مرتعداری، هیدرولوژی، حفاظت آب و خاک، مهندسی رودخانه، لیمنولوژی و اصول تکثیر و پرورش آبزیان و غیره) و در رشته های منابع طبیعی به گونه ایست که در برخی از واحدهای درسی قسمتی از آن به آموزش در طبیعت در قالب بازدیدهای علمی اختصاص یافته است و در این سفرها که بسته به فصل و شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف و اکوسیتم های طبیعی اجرا می گردد اساتید دروس مربوطه حضور داشته و به طور عملی در دامان طبیعت به آموزش دانشجویان می پردازند.

a1

  A2

A3

 A4

 a6

 20230530 130715 2142091056

amozesh dar tabiat3

آموزش در طبیعت

tashakolha

تشکل های دانشجویی

tor majazi2

تور مجازی دانشکده

20230610 134325 370304960

تقویم محیط‌زیستی