unnamed.jpg

در ۱۳ بهمن سال ۱۳۴۹ شمسی، برابر با ۲ فوریه ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر ایران، پیمانی جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها در دنیا به تصویب رسید که «کنوانسیون رامسر» نام گرفت و این روز به نام روز جهانی تالاب ها نامگذاری شد.

کنوانسیون رامسر با تلاش اسکندر فیروز رئیس وقت سازمان محیط زیست ایران؛ برای حفاظت از تالاب های مهم بین المللی و حیوانات و گیاهان وابسته به آن‌ها به ویژه پرندگان آبزی تهیه شد و به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید. امروزه ۱۶۹ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

در این معاهده جهانی، فهرستی از تالاب های مهم جهان تهیه شده که «فهرست رامسر» نام دارد. هم‌اکنون کنوانسیون رامسر ۲۱۸۶ تالاب به وسعت ۲۰۰ میلیون هکتار را پوشش می‌دهد. بریتانیا با ۱۷۰ تالاب، بیشترین تعداد تالاب و کانادا با ۱۴۰ هزار کیلومتر‌مربع، بیشترین وسعت از تالاب های خود را تحت پوشش این معاهده درآورده‌اند. مقر دائمی کنوانسیون رامسر در شهر گلند کشور سوئیس اس‍ت.

14000930095609870243200610

شب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که مانند عید نوروز و چهارشنبه‌ سوری از تاریخ و پیشینه‌ قدیم ایران به یادگار مانده است، این شب از تمام شب‌های سال بلندتر است و اجداد ما هر سال آن را جشن می‌گرفته‌اند،  شب یلدا در واقع از زمان غروب آفتاب در آخرین روز پاییز یعنی ۳۰ آذر شروع می‌شود و با طلوع آفتاب در اولین روز زمستان یعنی اول دی به پایان می‌رسد.

مردم ایران زمین و بخشی از کشورهای قلمروی "ایران فرهنگی" براي برگزاري مراسم جشن يلدا احترام خاصي قائل هستند زيرا معتقدند اين شب نه تنها بلندترين شب سال است بلكه بايد از نظر مواد خوراكي نيز يكي از پاك‌ترين و بهداشتي‌ترين شب سال باشد، با توجه به اينكه يكي از اصلي‌ترين آيين مراسم برگزاري شب يلدا خوردن تنقلات طبيعي مانند آجيل، خشكبار، شيريني‌هاي طبيعي، ميوه‌هايي همچون هندوانه، انار، سيب و پرتقال است كه همه اين خوراكي‌ها حتي آجيل از مواد طبيعي تهيه شده‌اند و تمام آنها در ظروف سفالي، مسي و يا چيني گذاشته مي‌شدند، پس شايد بتوان گفت يلدا يك شب پاك در ميان ايرانيان است.
اما به نظر مي‌رسد در چند سال اخير اين روند پاك شب يلدا تغيير كرده است، در نيم قرن اخير كه استفاده از انواع سموم و كودهاي شيميايي در كشاورزي بسيار شايع شده، شايد در نگاه اول موجب افزايش ميزان توليد محصولات كشاورزي مي‌شود اما در بلند مدت چنان بلايي بر سر محيط زيست، طبيعت و سلامتي مي‌آورد كه حتما عوارض آن تا نسل‌هاي آينده نيز ماندگار خواهد بود، همچنين متاسفانه چند سالي است كه انواع و اقسام تنقلات از جمله چيپس و پفك جاي خود را بر روي سفره يلدا باز كرده‌اند و بدتر از همه اينكه ظرف‌هاي رنگارنگ و زيبا جاي خود را به ظروف يك‌بار مصرف داده‌اند بر اين اساس ورود اين ميهمانان ناخوانده باعث شده كه يكي از مهم‌ترين ماموريت‌هاي اصلي شب يلدا كه همان اهداي سلامتي و تندرستي به مردم است، با خطر جدي روبه‌رو شود.

با رعایت نکات محیط زیستی ساده برای کاهش مصرف پلاستیک و جداسازی زباله‌ها می‌توان شب یلدا که طولانی‌ترین شب سال در فرهنگ ایرانیان محسوب می‌شود را به پاک‌ترین شب سال تبدیل کرد:

1. در هنگام خرید میوه, آجیل و سایر مواد خوراکی برای دورهمی شب یلدا بهتر است که به جای استفاده از تعداد زیادی کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم.

2.جداسازی حجم زیاد پسماندهای تر و پسماندهای خشک تولید شده را به درستی انجام دهیم.

3. در مهمانی شب یلدا از سفره‌های یک بار مصرف, ظروف و قاشق چنگال پلاستیکی استفاده نکنیم.

4.تا حد امکان سعی کنیم برای تردد به منزل اقوام از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم تا ایجاد ترافیک سبب آلوده‌تر شدن هوای شهر نشود.

5.  مصرف برق و گاز در شب یلدا به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد, خوب است که در این شب از روشن کردن لامپ اضافه و زیاد کردن درجه حرارت دستگاه‌های گرمایشی پرهیز کنیم و با صرفه جویی در مصرف انرژی, امکان برگزاری این مراسم باستانی را برای هم‌وطنانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند را نیز فراهم کنیم.

طبق تعریف FAO مناطقی که حداقل تاج پوششی آن ۱۰% به بالا باشد جنگل به حساب می آید.با این تعریف، ایران حدود ۱۱ میلیون هکتار جنگل دارد که ۸/۸ درصد از مساحت ایران است.بررسی عکس های هوایی دوره 50 ساله 1334 تا 1386 توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می دهد که به طور متوسط سالانه 2867 هکتار از جنگل های شمال ایران تخریب شده است. در صورتیکه این روند ادامه پیدا کند تا پنجاه سال آینده در بسیاری از نقاط شمال ایران آثاری از جنگل های بازمانده از دوران سوم زمین شناسی بجا نخواهد ماند.

برای مبازره با این امر علاوه بر ضرورت اتخاذ سیاست ها و برنامه ریزی های مناسب در دستگاههای دولتی که در این زمینه نقش مهمی دارند، اصلاح رفتارهای نادرست ناشی از عدم آگاهی و آموزش نیز اهمیت حیاتی داشته، چرا که ناآگاهی شهروندان، تیشه ای است که متاسفانه به جان جنگل های کشور افتاده است . آﻣﺎرﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣیدﻫﺪ 95 درصد از آتش سوزی ها ریشه در خطای انسانی دارد.

مشکلات دیگری که نفس جنگل ها را به شماره انداخته است؛ تغییر کاربری، ویلاسازی، قاچاق چوب و بهره برداری بی رویه است که البته تغییر این روند، از سویی اقدامات قاطع دولت و وضع قوانین روشن، شفاف و بازدارنده از سوی مجلس و از دیگر سو، مشارکت اجتماعی، فرهنگی و عزم فراگیر ملی را میطلبد.

14942

به همین مناسبت ۸مردادماه به عنوان روز ملی جنگل نامگذاری شده است.

 بیایید باهم در حفظ این سرمایه خدادادی و رمز حیات در سیاره زمین کوشا باشیم.

و یادمان باشد:

نگذاریم بمیرد جنگل
که جهان خواهد مرد

مرگ هر بوته سبز

مرگ ما انسانهاست
...

یاد من باشد

کاری نکنم که به قانون زمین بر بخورد

آخرین بررسی‌های اعلام شده از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نشان از شناسایی دست‌کم ۳۰ کانون تحت تاثیر فرسایش بادی با سطحی معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در خراسان رضوی دارد که تا پیش از این مطالعات، گمان می رفت شمار آنها تنها ۱۶ کانون با گستره یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار باشد.

منشاء افزایش حجم ریزگردها در هوای مشهد در پانزدهمین روز مرداد، فعال شدن ۲ کانون خارجی قره قوم در ترکمنستان و هرات در افغانستان بوده است و به تبع فعالیت این کانون‌های خارجی و تبعات ناشی از آن، کانون های داخلی استان و وزش باد، منجر به گرد و غبار و آلودگی هوای کلانشهر مشهد شده است.

شاخص کیفیت هوا" (AQI)، فاکتوری برای تعیین کیفیت هوای روزانه در شهرها و نقاط مختلف جهان است و نشان می‌دهد که هوا با در نظر گرفتن حجم آلاینده‌های گوناگون در هر روز، تا چه اندازه تمیز یا آلوده است و هر میزان آلودگی چه تاثیری بر سلامت کلی افراد دارد.

شاخص کیفیت هوا در جدول "سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده" (EPA) به چندین سطح دسته‌بندی می‌شود:

شاخص کیفیت هوای صفر تا ۵۰ که "پاک" در نظر گرفته می شود. کیفیت هوا رضایت بخش در نظر گرفته می شود و آلودگی هوا خطر کمی برای سلامتی داشته یا خطری ندارد.

شاخص کیفیت هوای ۵۱ تا ۱۰۰ که "سالم" در نظر گرفته می شود. کیفیت هوا قابل قبول است. با این حال ممکن است برای تعداد بسیار کمی از افراد یک نگرانی متوسط سلامتی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، افرادی که به طور غیرعادی به ازن حساس هستند ممکن است برخی از علائم تنفسی را تجربه کنند.

شاخص ۱۰۱ تا ۱۵۰ که "ناسالم برای گروه های حساس" در نظر گرفته می شود. عموم مردم در این محدوده از شاخص کیفیت هوا به احتمال زیاد تحت تاثیر قرار نمی گیرند و بیشتر افراد مبتلا به بیماری ریوی، سالمندان و کودکان در معرض خطر هستند.

شاخص ۱۵۱ تا ۲۰۰  که "ناسالم " در نظر گرفته می شود. همه افراد ممکن است برخی از اثرات نامطلوب مرتبط با سلامتی را تجربه کنند. با این حال اعضای گروه های حساس ممکن است عوارض جدی تری را داشته باشند.

شاخص ۲۰۱ تا ۳۰۰ که"بسیار ناسالم " در نظر گرفته می شود. این یک هشدار سلامتی است که ممکن است عوارض جدی برای سلامتی همه افراد داشته باشد.

شاخص بیشتر از ۳۰۰ که "خطرناک " در نظر گرفته می شود. شرایط به نحوی است که کلیه افراد جامعه می بایست از قرارگرفتن در هوای آزاد خودداری نمايند و یا حتی الامکان شهر را ترک کنند. این شاخص باعث صدور هشدارهای بهداشتی جدی برای سلامت همه و اعلام وضع اضطراری می شود. در این وضعیت احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

به طور کلی در صورتیکه  AQI از ١٠٠ بالاتر رفت نشان دهنده هوای ناسالم است، به خصوص اگر هوا آفتابی باشد. در این روزها اگر به علائمی مثل سنگینی قفسه سینه، سوزش چشم یا سرفه دچار شدید خودتان را از هوای آلوده دور نگه دارید و اقدامات زیر را انجام دهید:

حتی المقدور در طول روزهایی که میزان آلودگی هوا بالاست از هرگونه تردد در سطح شهر خودداری کنید و در خانه بمانید. میزان بسیاری از آلاینده هوا در داخل خانه کمتر از خارج خانه است.

اگر مجبورید از خانه خارج شوید، کارهای خود را به سرعت انجام داده و کمتر در معرض هوای آلوده قرار گیرید.

در شرایط آلودگی هوا از ورزش یا فعالیت جسمی شدید در خارج خانه اجتناب کنید؛ هرچه سریع تر تنفس کنید، هوای آلوده بیشتری را وارد ریه‌های خود می‌کنید.

برای آگاهی از وضعیت کیفیت هوا، می توانید به سایت مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد مراجعه نمایید.

۱۳تیرماه روز ملی دماوند

 

دماوند

برای ایرانیان دماوند نه فقط یک کوه و بلندترین قله که شکوه و عظمت است. این کوه در اساطیر ایران جایگاه خاصی دارد و مظهر و نماد پایداری و استواری ست. دماوند چنان اهمیتی دارد که کوه دماوند در تاریخ سیزدهم تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت گردید.

دماوند کوهی در شمال ایران است و یکی از دلایل اهمیتش ارتفاع ۵۶۱۰ متریش است که آن را تبدیل به  بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین کوه آتشفشانی آسیا کرده است. این کوه در جنوب دریای خزر در ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند قرار دارد. دماوند آتش فشان مطبق و نیمه فعال است که چندین چشمه گوگردی و چشمه های آب گرم، نیمه فعال بودن این آتشفشان را برایمان ثابت می کنند. این کوه حدود ۳۸۵۰۰ سال قبل تشکیل شده و بیشترین فعالیت های آتش فشانی اش مربوط به ۱۰۰ هزار سال قبل بود که باعث شکل گیریش شد.

دهانه آتش فشان این کوه حدود ۴۰۰ متر قطر دارد و روی آن را دریاچه یخ زده ای پوشانده است. در قله این کوه در پهلوهای شمالی و جنوبی نشانه هایی از دهانه های قدیمی و کاسه های آتشفشانی هم دیده می شود و قطر کاسه شمالی آن ۹ کیلومتر است. در ارتفاعات دماوند در فصل تابستان دمای هوا یک تا ۲ درجه زیر صفر و در زمستان ۶۰ درجه زیر صفر است.

 

amozesh dar tabiat3

آموزش در طبیعت

tashakolha

تشکل های دانشجویی

tor majazi2

تور مجازی دانشکده

20230610 134325 370304960

تقویم محیط‌زیستی